tel
BuitenVitaal
home   /   over_buitenvitaal  /   medezeggenschap

Medezeggenschap 

BuitenVitaal is verantwoordelijk voor een goede kwaliteit van de dienstverlening aan haar deelnemers. Dit brengt een verantwoordelijkheid met zich mee dat de rechtspositie van de deelnemer in samenhang met het functioneren van de organisatie van BuitenVitaal goed wordt ingeregeld. Wij doen aan cliëntenmedezeggenschap in de vorm van een klankbordgroep om zo de kwaliteit van onze dienstenaanbod te waarborgen. 

Wij kiezen voor een klankbordgroep vanwege de organisatiegrootte, het feit dat medezeggenschap nog in een beginfase verkeert en dat op informele wijze kan worden uitgeprobeerd wat werkt voor BuitenVitaal en de deelnemers, het feit dat BuitenVitaal een zorgaanbieder is voor herstelondersteunende zorg, WMO én een re-integratiebedrijf, geen zorginstelling als een ziekenhuis, verpleeghuis, instelling voor verstandelijke beperking of een instelling met beschermde woonvormen.    

Werkwijze:
-  De grootte van de klankbordgroep wordt jaarlijks vastgesteld. Dit wordt bepaald aan de hand van de grootte van het aantal deelnemers het jaar voorafgaand.
- Zolang je deelnemer bent van BuitenVitaal kan men deelnemer zijn van de klankbordgroep.
- Ex-deelnemers hebben tot uiterlijk een half jaar na beëindiging traject bij BuitenVitaal de mogelijkheid om deel te nemen aan de klankbordgroep.
- Deelname is vrijwillig, maar niet vrijblijvend.
- Aan het begin van ieder kalenderjaar wordt namens BuitenVitaal een oproep gedaan om deelnemer te worden van de klankbordgroep.
- Men kan maximaal 1 jaar deelnemer zijn van de klankbordgroep. Zodra een deelnemer stopt met de klankbordgroep wordt een nieuwe oproep gedaan door BuitenVitaal.
- BuitenVitaal regelt in juni en december een bijeenkomst voor de klankbordgroep. 
- De duur van de bijeenkomst is maximaal 1 uur.
- De voorzitter, tevens notulist, van een bijeenkomst is een beroepskracht van BuitenVitaal.

Onderwerpen die aan bod kunnen komen zijn:
a. de gang van zaken voorafgaand, tijdens en na de werkzaamheden in het bos
b. de bewaking / beheersing / verbetering van de verleende dienstverlening
c. de wijze waarop de klachtenregeling plaatsvindt
d. een visie vastleggen over medezeggenschap
e. belangrijke wijzigingen in de dienstverlening, organisatie, werkzaamheden die de deelnemers aangaan
f. ontwikkelingen rondom het thema natuur en gezondheid & wetenschappelijk onderzoek
g. alle overige onderwerpen die deelnemers van de klankbordgroep aandragen, met uitzondering van individuele klachten waarvoor de klachtenregeling van toepassing is.

Verslaglegging en kwaliteitstoetsing
Na afloop van een bijeenkomst wordt door de beroepskracht van BuitenVitaal een verslag opgesteld. In dit verslag wordt opgenomen:
a. de besproken onderwerpen
b. de adviezen die door de deelnemers aan de klankbordsessies zijn uitgebracht
c. wat BuitenVitaal heeft gedaan, of zal doen met de uitgebrachte adviezen. 

Het verslag wordt door de beroepskracht van BuitenVitaal aan alle deelnemers van de klankbordgroep voor akkoord toegezonden voor wat betreft punt a en b onder kopje 'verslaglegging en kwaliteitstoetsing'. 
Na according wordt het verslag naar alle deelnemers toegezonden.

Aan het eind van een kalanderjaar worden alle verslagen samengevoegd tot 1 document, waarin de punten a tot en met c onder kopje 'verslaglegging en kwaliteitstoetsing' zijn opgenomen ten aanzien van alle bijeenkomsten. Dit document wordt voor toetsing toegezonden aan de coöperatie Zorgaanbieders Midden Nederland (CZMN).